Posts

Showing posts from October, 2010

sahabat..

Image
Mari kita fahami lirik ini...hehe thakz kpada semua yang menjadi kawan2 aq... aq hargai korang semua.. walaupon sesaat sekalipon perkenalan antara kita.. ia tetap mmberi suka duka pada kita semua.. Maaf kalau ada silap dan salah saya yer..~`.

=SAHABAT-HAWARY=

Pertemuan...telah ditakdirkan... antara kita tidak pernah dirancangkan... manalah takdir hendak dilawan... semuanya ketentuan tuhan...
wahai sahabat sematkan semua kenangan yang telah bersama sama kita lalui suka dan duka memburu impian.. moga teguh..nya ikatan ini..
sahabat...yang amat ku kasihi..(kasihi..) susah senang kau disampingku(di sampingku..) kehadiran dikau disisi...(sahabatku).. mengubat sepi dihatiku...
wahai sahabat sematkan semua kenangan yang telah bersama -sama kita lalui suka dan duka memburu impian... moga teguhnya ikatan ini...

Jadilah kamu Buta,Bisu,Bakhil dan Papa...

Image
Habbatus Sauda' Seorang lelaki yang diidamkan
Ialah seorang buta, bisu, bakhil dan papa…
Biarlah dia seorang yang buta
Buta, Kerana matanya sunyi daripada melihat perkara-perkara maksiat dan lagha
Kerana matanya terpelihara daripada memandang aurat wanita ajnabi
Asalkan kedua matanya terang dalam memerhatikan keagungan ciptaan Allah
Asalkan dia celik dalam melihat kesengsaraan umat Islam di Palestin, Ambon, Bosnia dan seumpananya

Biarlah dia seorang bisu
Bisu, Bisu daripada pujuk rayu yang bisa menggoncang keimanan
Bisu daripada mengungkapkan ucapan yang bisa meracun fikiran
Bisu daripada perkataan yang bisa mendatangkan kekufuran
Asalkan bibirnya sentiasa basah mengingat Tuhan
Asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran
Asalkan dia petah membangkang kemungkaran
Dan lantang menyuarakan kebenaran
Lelaki yang aku idamkan ialah seorang yg bakhil
Bakhil, Bakhil dalam memberi senyuman
Pada wanita yang bukan mahramnya
Bakhil dalam meluangkan masa bertemu janji dengan wanita …

Ujian untuk ku....

Image
SAbar n trus bersbar... aduh.. itu hanya Ujian Dunia.. bru kecil....
Demam...ar..time minggu buzy plak.. tadi mmng x terdaya sngat.. terpaksa skip kelas dari 2jam only 40 minit jer .. Miss sory skip kuliah.. x tahan sgat tdi..sy trus keluar n pergi psat ksihatn..
Pas2 ambik ubat.jer..trus je gi surau n iktikaf..hehe tido la.. 2jam..ttdo..n bngun dngan x terdaya nyer..trus slat zohor.
petang plak dalm kul 4 ada test.. perhh meraung aq.. selsema,sakit badan,sejuk... tERpaksa juga aq jawab dengan redhanya...
Tawkal jer la..mmng x terdaya dh..
Tapi skrng Alhmdulillah..just selsma ckit.. hbis test kul 6..slat asar n btolak dri ump pekan 6.30 skrng bru smpai kul 7.30 ..penat sngt.. time makn plak..nasi bujang jer la..
esk ada lagi test n oral... test bi... oral Spanish.. "Hola.Me llma M.Zal shafiq tengo diecunueve anos".. he lbih kurang macm tu la bahasa spain..
Ape2 pon hopefully..aq dpat wat yg terbaik.. Tnpa izin dariNya..aku x kan terdaya harungi semua ni "Doa ...Sbar..Tawakkal..."

Apa yang kita suka x semestinya org lain akan suka...

Apa yang kita suka x semestinya org lain akan suka...
Aq x kisah pon..aq just bgtau,,aq just nak share dgn kau.. tpi silap...ok fine.. aq mlas nk kongsi apa2...
Lepas ni apa yg aq buat biar aq jer yg tau... kalo nk crita kat kau.kau bkan berminat pon.. buat malu aq jer nk kngsi crita..
Aq tau..aq bkan la pandai sngat pon.. lpas ni.. Buat je la apa2 pon..aq x kisah.... Aq dengan hal aq...k..
Susah nk puaskan hati semua...Aq bukn yg terbaik..

Jom Zikir & Fikir bersama....

Image
5 soalan Apa dan BAGAimana AsaL-usul kIta?Adakah maTi daLam kAwalAn kita?Mati-Tamatlah  seGAlanya?Siapa KiTa DaN  unTuk Apa hiDup ini?BagaiMAna Kita Beroleh JawaPan KepADa segala SoAlan ini...?
SOALAN 1: APA DAN BAGAIMANA ASAL-USUL KITA?
Kita adalah makhluk yang diciptakan oleh Allah s.w.t tidak lahr dengan sendiri, ibu bapa hanyalah jalan atau wisalah untuk mengeluarkan kita tetapi mereka bukan  pencipta kita. Sebagai bukti,masih ramai ibu bapa yang tidak memperolehi anak walau  mereka sangat menginginkannya lantaran kuasa dan upaya penciptaan itu bukan milik mereka.
Firman Allah s.w.t:
Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan  sebaik-baiknya dan dimulakanNya kejadiaan manusia berasal dari tanah;(7) Kemudiaan Dia menjadikan keterunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air(benih) yang sedikit dipandang orang(8) As-Sajdah..
Siapa pun dan bagaimana pun kita ari ini, ia bermula dari satu titik permulaan atau pintunya iaitu bermula dari sehembus nafas dan nyawa nyawa yang ditiupkan Allah s.w.t kepa…

Malam pErtaMa Kita???

Image
Satu hal sebagai bahan renungan kita... Tuk merenungkan indahnya malam pertama Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam dn Hawa

Jesteru malam pertama perkahwinan kita dengan Sang Maut Sebuah malam yang meninggalkan Isak tangis sanak saudara..

Hari itu ....mem pelai sangat dimanjakan Mandipon..harus dimandikan Seluruh badan kita terbuka... Tak ada sedikitpun rasa malu.. SEluruh badan digosok dan dibersihkan Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan Bahkan lubang2 itupon ditutupi kapas putih...
Itulah Sosok Kita.... Itulah jasad Kita waktu itu
Setelah dimandikan.., Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih Kain itu jarang orang memakainya.. Karena sangat terkenal bernama Kafan Wangian ditaburkan kebaju Kita.. Bahagian kepala..,badan..,dan kaki diikatkan Tataplah ...tataplah..itulah wajah kita Keranda pelamin ...langsung disiapkan Pengantin bersanding sendiriaan..
Mempelai diaarak keliling kampung yang dihadiri tertangga Menuju istana keabadiaan sebaga…

Penat sAngat..aq x tahaN!!!

Image
Penatnya Ya Allah... setiap hari2 ku lalui mesti ada onak dan cabaran.. Diri ini hanya mampu menempuhi kerana mendapat kekuatan daripada mu ya Allah
Bila time2 nk test n final exam..bgini lah jadinya...
Tpi yang aq X tahannyer ulangalik ke ump PEKAN.. serius aq xtahan..aq sabar jer.... pergi awal pagi..blik lewat petang.. cam tu la rutin harian budak2 fkulti elktrik n fkulti mekanikal yg stay kat Gambang.
Bila aq tngok bdak2 fkulti lain best jer...ada rehat..juga.. x la buzy cam ktaorg... hbis kuliah trus balik bliik..ktorg plak...kna beratur naik bus..kena tunggu org penuh dlm bus bru betolak..pas tu makan masa dekat sejam plak...
Seriusly so tiRED... HanyA Allah jer yang TAHu... Bukannya dri ini x bersyukur dengan apa yg ada... tapi hambaMu ini perlu kan kekuatan drpad Mu ya Allah..

PeRKOnGsIAN.... (sINAr jUMAAT UMP)..

Image
ISLAM ITU INDAH DI SISI ALLAH


Renungan:4 lelaki Yang di tarik Wanita Ke Neraka
AYAHNYA: Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak memperdulikan anak2 perempuannya di dunia, dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji, & sebagainya.Dia memperbiarkan anank2 perempuannya tidak menutup aurat...tidak cukup kalau dengan hanya memberi kmewahan dunia sahaja memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.SUAMINYA:Tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya bergaul bebas d pejabat,memperhiaskan diri bkan utuk suaminya tapi untuk pandagan kaum lelaki yg bukan mahram apabila suami mediam diri walaupon dia seorang alim seperti solat tidak tangguh,puasa tidak tinggal maka dia akan turut d tarik oleh isterinya.
ABANG2NYA:APabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abangnya...jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dbiarkan melencong dari ajaran ISLAM ..tunggulah tarikan …